Dressyrlektion III på Fuxelito

Hej! Igår red jag Fuxelito på dressyrlektionen! Det har gått riktigt dåligt de senaste gångerna (igår var tredje riktiga gången sedan han började gå med på lektionerna igen). Måste bara berätta om förra gången (8 dagar sedan). Han lyssnade absolut ingenting och vägrade koncentrera sig. Hon sköt upp med huvudet konstant och hade ingen framåtbjudning alls. När han väl fick bjudning så var det SÅ falsk för då sprang han bara iväg, han jobbade inte. Jag prövade i princip allt men ingenting jag gjorde kunde få honom att lyssna. En känsla av att jag var helt hopplös rann över mig. Vad har hänt med oss? Två års träning + dressyrtävlingar och allt för ingenting? Ridning är det känsligaste området jag vet. Att sitta på hästryggen med tårar i ögonvrån är så hemskt, så outhärdigt. I skritten kan man ju dölja det, men när traven faller in faller de snabbt ner för kinderna. Disappointment. När vi gick in på volterna och skulle göra något så lätt som att galoppera började han lite smått - för att sedan tvärstanna och sparka bakut och vägra gå fram. På med spöt och skänklarna. Nej då sparkar han mer. Det hade varit en helt annan sak om han från början hade varit en sån här häst, men det är ju bara det att han är min lilla Foxy. Den envisa hästen som jag ändå fick koll på för ett år sedan. Vad nu? 


Igår fick jag för första gången in mitt liv rida Foxy med gummisnodd. Det kändes så... pinsamt? Kan det vara rätt ord? Jag tror det. Ändå stretade han en del emot, men det gick helt okej. Efter ett tag började han lyssna ganska bra! Jag kunde för första gången på länge ändå sitta ner i traven och slappna av litegrann. Jag är alltid så fokuserad på hans form att jag totalglömmer bort sitsen och att vara avslappnad och inte skänkla för mycket. Dock är allt detta så jäkla svårt eftersom han knappt har någon bjudning alls. Jag märker verkligen hur dålig kondition han har fortfarande efter vilan. Därför vill jag ju inte vara för på, men samtidigt är det ju det jag måste! Det blir så dubbelt. Jag lyckades sitta ner större delen av lektionen och galopperna gick ganska fantastiskt considering! Sista kvarten tog jag till och med av gummisnodden och han lyssnade jättebra! Dock var han supertrött men han gjorde nästan sitt bästa! Jag blev så glad! Längtar tills nästa tisdag, då är det markarbete med Foxy och det ska bli så jävla roligt!
När det gäller hoppningen ska jag börja hoppa honom lite smått nästnästa tisdag men annan på nästnästa hoppträning som inte är nu på fredag utan fredag om två veckor. På fredag är det Capri som gäller och Mickis ska hänga med. Ska bli SÅ kul!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback