Angående mina tänder

Det blev en kontroll imorse och sen fick jag en tid den 2 aug för att fixa mina framtänder. Längtar ihjäl mig! 42 dagar kvar. Jag kan verkligen rekommendera Runbytandläkarna, speciellt för de som har tandläkarfobi som jag. Folktandvården är alltid sena, de förstår inte vad man säger och tvärtom, de är hårdhänta och slarviga och sällan trevliga. Där jag gick idag var det riktigt bra. De förstod exakt och det var ordentligt och noga och bara superbra. Kändes jättetryggt där, vilket är det viktigaste för mig. 
 
Min situation är att jag slog ut halva mina övre framtänder när jag var 10 år, av en klasskompis som med flit puttade mig bakifrån när vi åkteskridskor, så att jag ramlade framåt och slog i ansiktet (och munnen) i isen. Då fick jag komposit på tänderna (plasttänder) som limmades på, vilket såg ganska bra ut ända tills jag slog ut dem igen något år senare genom att jag busade med min lillebror. Pang, så slog han sin panna i min mun och båda gick av igen. Samma plast limmades på igen och den här gången syntes en kant mellan kompositen och mina riktiga tänder. Något år senare spelade jag och mamma ett dataspel som var läskigt, så jag gömde mig bakom stolen. Då skrämde hon mig på kul, men jag blev så rädd att jag råkade slå ut min vänstra tand i hennes stol. In på akuttandläkaren och limma på tanden igen - ännu fulare. Kanske ett år senare var jag hemma hos Elin och drack oboy. Slutade med att jag slog ut min högra tand på glaset. Återigen in en sen kväll till akuten för att då göra om den tanden. Resultatet blev snett, ojämnt och skitfult. Inte långt efter det fick jag gradvis ondare och ondare i den högra tanden. Jag åkte in och de borrade upp den och sprutade in någon "medicin" som skulle ta död på alla bakterier. En vecka senare åkte jag in på fastande mage för att ta såna här droger som man blir beng av, för att ta bort obehaget, eftersom jag är så rädd. Vinglandes satte jag mig i tandläkarstolen och rotfyllde min tand, efter jag vet inte hur många bedövningssprutor. Det här var 2008, och nu 4 år senare ska jag äntligen få göra om kompositen! Jag hatar att le, kommer kännas så ovant att kunna göra det igen. När jag blir 20 ska jag få göra kronor på tänderna (porslin) som kommer bli skitsnyggt - ååååh jag längtaaar. Ni kan inte fatta hur länge jag har väntat på detta. Jag har gått runt varje dag i 7 år och mått dåligt över mina tänder. Om någon av er har några frågor eller är i någon liknande tand-situation får ni gärna fråga på om ni undrar något. Finns snart inget jag inte prövat på inom tandvården hörrni!
 

Kommentarer
Postat av: Fanny

Har liknande situation. Slog ut typ en tredje del av mina framtänder när min syrra jagade efter mig och jag trillade på asfalten. Fick gå till en jätte duktig tandläkare som fixade tänderna med plast. När jag gått till henne genom åren, då jag slagit ut dem i likande situationer som dig, har hon varit mycket lyhörd och verkligen velat veta om jag verkligen är nöjd. Nu har jag dock fått en ny tandläkare, då hon gått i pension. Han fixade mina tänder för första gången idag och nu sitter jag och gråter då det ser förjävliga ut. Han har gett dem en helt ny form så att de ser runda ut! Vad tycker du jag borde göra? Byta tandläkare? Har träffat honom 2 gånger tidigare då han dragit ut en visdomstand och jag förgäves frågat om jag kan få en krona fyllning, som min före detta tandläkare lovat mig att jag skulle få när jag blev 18. Men han lyssnar inte på mig och skrattar bara bort mina kommentarer och frågor. Han verkar inte ens vela ge mig en krona, fastän att jag gått omkring livrädd för att de ska falla ut sedan jag var 8.

Svar: Hej!! Oj låter verkligen som att du varit med om samma grej! Fy vilken dålig tandläkare! Byt! Jag rekommenderar att gå till privattandläkare, för har bara dåliga erfarenheter av Folktandvården. De sa till mig när jag var liten att "mina tänder kunde bli svarta och ramla ut närsomhelst" och jag satt där och var redan livrädd liksom. Så sjukt oproffesionellt. Din tandläkare låter lite likadan. Var du försäkrad när du slog ut dem? Jag har porslinskronor nu vilket betalades av min försäkring, annars hade det kostat 12 000 kr, men är ju gratis fram tills att man är 20 år tror jag (?). Du har all rätt att få kronor på dina tänder, frågan är bara om dina tänder är redo för det (man måste vänta tills de är typ färdigvuxna, och jag vändade tills jag var 23 men kunde gjort tidigare), och om du måste betala för dem eller inte. INGEN kan neka dig att göra dem liksom. Men googla efter privattandläkare med bra rykten/ omdömen! Eller fråga i någon fb-grupp!
Sara

2020-02-28 @ 15:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback