Portugal v. 1








Hej! Jag har inte kunnat skriva någonting här i Portugal p.g.a av lack of internet. Men det har varit riktigt skönt att inte rört en dator eller TV på nästan en vecka. Och mobilen ska vi inte ens tala om. Har knappt rört den! Vi bor i en fet lägenhet utanför Albufeira; 2 badrum, kök, vardagsrum, hall, 2 sovrum och en stor fet balkong. 3 tr ner har vi en stor pool och en massa britter.  Närmaste affär ligger 0,7 km härifrån och det vet jag eftersom jag har varit ute och sprungit varje dag med pulsklocka sen vi kom! Ni hörde rätt. jag har börjat träna igen. Till havet är det ungefär 2 km vilket är ganska långt att gå i stekande sol. Det har varit över 30 grader här varje dag. Förra fredagen gick jag upp kl. 11.00, gick och la mig kl. 01.00 men somnade aldrig och gick upp kl. 03.20, sen gick jag och la mig kl. 23.30. Det betyder att jag var vaken i 36,5 timmar, vilket banne mig är personligt rekord. På söndagen när vi hade varit här i en dag hängde vi mest vid poolen och käkade gott. På tisdagen åkte vi in till stan, Albufeira, och käkade ute och shoppade lite. Det var sjukt fint och mysigt där! I onsdags åkte vi med bilen till en strand långt bort och badade i Atlanten hela dagen. Jag blev jättebrun! *ler* Vi köpte glass och de hade min gamla favorit som togs bort för massor med år sen, Magnum Double Caramel. Den är verkligen underbar och finns på alla kiosker här! Igår var vi på Zoomarine som är ett zoo med vattendjur och ett vattenland. Jag tog massor med coola kort på hajar och grejer. De hade också en show med sälar och jag blev helt kär i sälarna! <3

 

Alla portugiser ser typ likadana ut. Eller asså de har ett visst utseende. Man ser direkt om det t.ex är en spanjor eller portugis. De är så söta och snälla. Men de säger “obrigado” hela tiden. Typ som att det betyder både hej, tack och hejdå? Men det betyder “tack”. Portugisiska är ett riktigt konstigt språk. Man kan ju tro att det är väldigt likt spanska men det är det inte. Det låter typ mest som polska och sen en blandning av franska, spanska och finska. Oj det verkar ju jättefint. Nej det låter bara shhhsh..plovski..koskov..sshh..siempre..seish.. obrigado.

Jag förstår språket väldigt bra om jag läser en text men asså det går inte att fatta när man bara hör.

 

Nu har vi varit här i nästan en vecka och det börjar kännas som hemma. Vi bor här nu och det är störtnice. Men mycket har hänt. Det var så inte min dag igår. Jag och Lucas drog ut och hade askul men påvägen tillbaka blev jag skitnödig, asså på riktigt. Vi sprang typ en kilometer i flipflop men i sista nedförsbacken kunde jag inte hålla mig längre. Jag var tvungen att sätta mig i ett dike bredvid vägen vid massa hus och skiiiitaa?! Fattar ni vilken panik jag  hade. Fy fan jag trodde jag skulle dö. Och nu sitter ligger jag här i sängen, har inte badat på hela dagen för jag kan inte gå. Om det hade gått att få tag på kryckor skulle jag hämtat dem för länge sen. Vad har hänt?

 

Jo, igårkväll efter jag hade duschat gick jag in i mitt rum för att byta om. Jag hoppade upp för att hänga upp min handduk över dörren, och min telefonladdare låg på golvet… med spetsarna uppåt. Jag hoppade och landade med foten.. på laddaren. Det kändes inte, först. Jag håller om min fot och sen ser jag hur blodet bara rinner i min hand och foten bultar. Jag fattade inte, men kollade på golvet. DEN DÄR HÅRDA METALLLADDARSSPETSEN HADE GÅTT AV. Jag trodde jag skulle svimma. Spy och svimma på samma gång. Jag skrek på mamma och blodet bara rann. Jag skrek att de skulle ta bort laddaren och inte kolla på min fot, inte kommentera hur det såg ut. Inga “shiiiit”. Inget sånt ville jag ha. Jag som inte ens kan sen om någon blöder lite på benet eller ens höra om olycka utan tycka att det är riktigt obehagligt. Fatta vilket tryck det blev på min hålfot. Den gick fucking av. Jag kunde inte ens prata om det igår. Jag var så chockad, helt sjukt. Nu är det typ hål i foten och den är svullen och öm. Jag kan inte gå på den och jag ryser för varje ord jag skriver just nu. Jag och mamma skulle egentligen gått några km in till Albufeira och shoppat idag medan pappa, Samuel, Lucas och Jacob var ute på en riktig fiskebåt med pros och fiskade. Samuel var så söt. Han a att han hade läntat hela natten.  Aj, min fot värker.. nu blir det att rida på någons rygg till närmaste restaurang. Sen fredagsmys ute på balkongen med lite sällskapsspel, choklad och massa korsord! Peace out.


2 dagar gammalt inlägg..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback