"The accident"

Det gick åt helvete på den sista hoppträningen med Yoker, eller på en ponny över huvudtaget! Han var ivrig och nervig redan från början.. Vägrade på allra första hindret... Jag försökte några gånger och sedan gick det. Kom i andra varvet också men då gick det inte alls "/
Efter det skulle vi hoppa ett rättuppstående, kanske 75 cm (inte alls högt) som var lite tittigt med koner under bommen. Jag kom i full galopp eftersom man måste gasa så mycket med Yoker för att han ska komma över hindret. Trodde verkligen att han skulle hoppa så jag ställde mig upp precis innan och då hoppade han inte. Jag, som fortfarande hade världens fart (tröghet enligt snille inom fysiken) flög över hindret rätt ner i backen med huvudet först! Jag tänkte samtidigt hur jag skulle landa för att göra illa mig minst. Landade då på vänster axel och slog över till sittandes.

Svullen axel, min vänster, er höger...

Er vänster, min vänster...Fattar ni hur ont det gjorde? Det började göra ont efter träningen när jag kom hem. Nu kan jag knappt lyfta armen.
Som alla ryttare vet tappar man halvt andan när man har ramlat av eftersom kroppen har fått världens smäll. Man håller på att börja gråta för att man är så överväldigad, även om man kanske inte har gjort illa sig. Men det hade jag. Jag hade inte så ont just då, det kom senare. Grät inte i alla fall. Man kan inte prata på typ 10 s.  Jag satte upp på en gång och fortsatte. Jag försökte säkert 10 ggr att komma över en annan oxer (2 hinder i 1) utan framgång. Jag galopperade så jäkla snabbt! Ändå tvärtstannade han varje gång... Tillslut ville jag inte ens gasa något mer när Ellen sa att jag skulle göra det eftersom att jag redan visste att han skulle stanna. Liksom ju mer fart man har desto lättare skulle jag flyga av när han stannar! Jag tror att han inte ville hoppa efter det för att han var rädd för mig. Rädd för att jag skulle komma flygandes över hans huvud varje gång han hoppade. Fjant.
Allt var piss. Resten av lektionen blev det dressyr för Yoker. Från halt till trav, skritt till galopp.
I slutet fick jag hoppa igen. Vi körde samma hinden som i början där han faktiskt hoppade några gånger. Då gick det bra...
Jag blir så jäkla arg på de som säger att ridning bara är en sport och att man bara sitter där. Screw you! Sätt er där själv och försök hålla er kvar. Ni skulle inte klara en sekund på en hoppträning.

Midjan, haha fatta att jag hade både tröja och väst över :Ö
Ps. jag tvingade inte er att läsa detta. Det här är min dagbok som JAG skriver och och då skriver jag så detaljerat som just jag vill. Och om ni nu läser detta är det ett bevis på att ni visst inte alls skiter i vad jag gör på dagarna ;)
Inte för att någon har sagt nåt men så ni vet liksom. Texten skriver jag också som en sammanfattning av exakt vad som hände så att jag kan kolla tillbaka i arkivet när jag vill.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback