Saras Norrbotten-kurs om.. norrmejerier

Detta är otroligt viktigt, speciellt för dig som reser mycket. Det är mycket viktigt att ha lite kunskaper om Norrmejerier, du vill ju inte göra bort dig totalt när det gäller färgerna på mjölkpaketet..
Minimjölk 0,1%
Minimjölk 0,1 %
I Svealand har minimjölk ett gult paket. Hur skiljer man då dessa åt? Jo, här ser du att minimjölken i Norrbotten har en blå färg. Jaja, ta på glasögonen om du inte ser! Ah.... visst är den blå! :D

Lättmjölk 0,5%
Lättmjölk 0,5 %
I Svealand är lättmjölken blå. Som du ser här är Norrbottens lättmjölk gul. Det vore ju ytterst pinsamt att blanda ihop dessa! Jag skulle ju sjunka genom jorden, ner i golvet, skjuta mig... för att bara nämna några saker...
Mellanmjölk 1,5%
Mellanmjölk 1,5 %
I Svealand är mellanmjölken grön. Ni vet? Man köper ju liksom alltid den "gröna mjölken". Man säger att den är godast, även fast man vet att innerst inne är den feta mjölken (nedan) godast! Som ni ser här är Norrbottens mellanmjölk röd, vilket kan vara lite förvirrande för de flesta. Men om du är fullt frisk i hjärnan ska du nog kunna klara av detta tunga besked..

Mjölk 3%
Mjölk 3 %
Visst ser den nyttig ut bara för att den är grön! Håller ni inte med mig? Asnajs! Skulle köpt den direkt. Om jag nu bara hade befunnit mig i norra trakter! I Svealand är den röd, rött som i "varningssignal"? Eller som i "go for it!" ?
Vem vet? Gud? Nej. Jag? Självklart! Mitt urfolk uppe i norr har berättat hemligheten som jag gärna hade delat med mig av, men icke sa nicke att jag får. Ni får helt enkelt gå och undra för resten av era liv! HA!
Långfil 3%
Man får inte glömma att nämna Norrbottens mysterium, som troligen kommer att förbli ett mysterium....
Långfil! Det är nog lugnt den godaste filen på vår planet. Som slime sätter den tungan i stimulans med en smak full av surhet och socker (man häller ju i socker dah?). Underbart! "Du vet att du vill smaka..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback